Sajátmárkás vs márkás termékek – Mi a különbség?
GYÖNGYSZÖV|2023. augusztus 22.Kompromisszumos megoldásként jöhetnek szóba a sajátmárkás termékek, vagy vásárlásuk olyan előnyöket jelenthet, amelyekre eddig nem is gondoltunk? Ennek jártunk utána.
Az élelmiszerárak emelkedésével egyre többen fedezik fel a sajátmárkás termékeket. Mások viszont már kifejezetten ezeket keresik, mert rájöttek, hogy vásárlásuk számos előnnyel járhat. Lássuk, mi a különbség a márkás és sajátmárkás termékek közt, és miért lehet érdemes a sajátmárkásokat is kipróbálni.
Mi a fő különbség a márkás vagy sajátmárkás termékek közt?
A legegyszerűbben talán az azonnali.hu fogalmazta ezt meg egy korábbi cikkben. Azt írják, a klasszikus márkás terméknél az értéken van a hangsúly, főleg a márka erején. De míg a klasszikus márka magáé a gyártóé, a saját márka a kereskedőé. „Ez esetben a kereskedőcég ad megbízást a gyártónak arra, hogy mennyiért, milyen terméket szeretne gyártatni vele, ő pedig szépen leszállítja azt a kereskedőnek” – foglalják össze.
Miért olcsóbb a sajátmárkás, mint a márkás?
A Telex egyik összeállításában azt írják, a kedvező ár egyik oka a gyártótól való közvetlen, nagyobb tételben való beszerzés (így kikerülhetik a közvetítőket és az extra költségeket). Illetve sokat lehet spórolni a marketingen, és akár a raktározási, szállítási költségeken is.
A vásárlók nem kötnek kompromisszumot, de erre nincs is szükség
Bár korábban sokan úgy gondolták, a sajátmárkás termékek olcsóbbak ugyan, de gyengébb minőségűek a márkás termékeknél, ez ma már nem így van. Annál is inkább, mert nem is lehet így: a Vásárlóknak nagyon fontos a minőség, és ezt mind a gyártók, mint a kereskedők tiszteletben tartják.
2018-ban Németország legismertebb alapítványa, a Stiftung Warentest be is bizonyította, hogy a sajátmárkás termékek vannak olyan jók, mint a márkásak. 1739 élelmiszeren végzett, összesen 72 vizsgálat eredményét összegezve jutottak erre a megállapításra, sőt, az alapítvány magazinja, a Test azt is kiderítette, hogy számos sajátmárkás termék beszállítója ugyanaz, mint aki a drágább, márkás terméket értékesíti a szupermarketeknek.
Kompromisszumos megoldásról, mint az „érjük be az olcsóbbal, hogy másra is maradjon” tehát már szó sincs. Épp ellenkezőleg: számos üzletláncnál széles termékválaszték elérhető „sajátmárkásokból” is, és akár bio termékeket is lehet már kapni.
A kiváló minőség mellett pedig sokszor a sajátmárkás termékek ugyanolyan finomak, vagy az ízesítésük akár még kellemesebb is lehet, mint a drágább márkás termékeké. A kedvező ár pedig a ráadás.
Érdemes tehát a GYÖNGYSZÖV COOP Zrt. üzleteiben is leemelni a polcokról néhányat ezek közül a termékek közül, ismerkedni velük, és kiváltani egy-egy jól ismert márkás terméket, a tejtől a ketchupig. A minőség nem okoz majd csalódást, a pénztárcánknak pedig kellemes meglepetést jelenthet egy-egy bevásárlás, ha sajátmárkás termékek is kerülnek a kosarunkba.